Christiaan Oosterhof
Themahouder
![De aansluittermijnen voor middenspanning lopen hard op en zijn te lang](https://www.taskforce-elektra.nl/wp-content/uploads/2024/10/index-7.png)
Leerpunt
De aansluittermijnen voor middenspanning lopen hard op en zijn te lang
De 7 stappen van verduurzaming: Elektranet Thema:Omschrijving
Door de sterk toegenomen vraag naar elektriciteitsaansluitingen is er file ontstaan op het net. Wanneer het beschikbare vermogen volledig benut is, spreken we van netcongestie.
Om dit op te lossen, investeren netbeheerders in de versterking van het netwerk. Helaas zorgen deze werkzaamheden voor aanzienlijke vertragingen bij het realiseren van nieuwe aansluitingen.
In sommige gevallen kan de wachttijd oplopen tot meer dan een jaar. Netbeheerders zetten daarom alles op alles om de realisatiecapaciteit te vergroten, zodat nieuwe aansluitingen zo snel mogelijk gerealiseerd kunnen worden.
Oplossingsrichting
Er valt veel winst te behalen bij de aannemers en installateurs die verantwoordelijk zijn voor nieuwe elektriciteitsaansluitingen.
Op dit moment zijn er twee verschillende partijen nodig: één voor het vrije netgedeelte en één voor het gereguleerde netgedeelte. Dit zorgt niet alleen voor lange wachttijden, maar vereist ook veel onderlinge afstemming.
Het initiatief 'Klant Sluit Zichzelf Aan' (KSZA) biedt initiatiefnemers van middenspanningsaansluitingen de mogelijkheid om zelf een erkende aannemer of installateur te kiezen, die vervolgens vrijwel het hele aansluitproces verzorgt.
Hierdoor kan de beschikbare capaciteit bij netbeheerders aanzienlijk toenemen en kunnen wachttijden (nagenoeg) volledig worden geëlimineerd.
Status
De eerste pilots zijn succesvol afgerond. In de komende maanden moeten er nog enkele belangrijke proceskeuzes worden gemaakt en geïmplementeerd.
Het implementatieplan van alle netbeheerders is al gereed. Liander start in 2025 met het aanbieden van deze werkwijze aan klanten, gevolgd door andere netbeheerders in 2026.
Mijlpalen
We benoemen belangrijke mijlpalen die zijn behaald met dit leerpunt om inzicht te geven in de voortgang en successen. Door deze momenten te markeren, maken we duidelijk welke stappen zijn gezet en wat er al is bereikt.
Er zijn geen mijlpalen gevonden.