De 7 stappen van verduurzaming

0707

7. Laadinfra

De groei van elektrisch vervoer vraagt om een uitgebreid netwerk van laadpunten rondom gebouwen. Door laadinfra aan te leggen, kunnen bewoners en gebruikers eenvoudig hun elektrische voertuigen opladen - die dragen bij aan de vermindering van CO2-uitstoot en het gebruik van fossiele brandstoffen.

In de nabije toekomst zullen de batterijen van elektrische auto’s ook een rol spelen in energieopslag, waarbij de energie die in de batterijen is opgeslagen, gebruikt kan worden voor gebouwen of teruggeleverd kan worden aan het net. Het aanleggen van deze infrastructuur is een belangrijke stap naar een duurzaam mobiliteitssysteem.

8 Leerpunten

Verhuizen van privé-laadpalen vraagt onnodig veel arbeidscapaciteit Lopend

Verhuizen van privé-laadpalen vraagt onnodig veel arbeidscapaciteit

Ga je verhuizen of krijg je een nieuwe elektrische leaseauto? Vaak wordt een laadpaal dan meeverhuisd, vervangen of verwijderd, terwijl dat niet altijd nodig is. Dit kost arbeid die wellicht beter kan worden ingezet.

Versnippering van overleggen in laadinfraproces zorgt voor inefficiëntie Lopend

Versnippering van overleggen in laadinfraproces zorgt voor inefficiëntie

Momenteel vinden er veel overleggen plaats tussen verschillende partijen op diverse niveaus binnen het laadinfraproces, waaronder NAL-regio’s (Nationale Agenda Laadinfrastructuur), CPO’s (Charge Point Operators), netbeheerders, gemeenten en andere relevante stakeholders. Deze overleggen zijn echter niet consistent in frequentie, omvang en focus. Dit zorgt voor versnippering en inefficiëntie. Er is steeds meer vraag naar een gestructureerde aanpak van deze gesprekken om efficiëntie te bevorderen, dubbel werk te vermijden en te zorgen voor een heldere, gecoördineerde aanpak van de uitdagingen bij de uitrol van de laadinfrastructuur.

Uitdagingen door schommelingen in aanvragen voor laadpalen Lopend

Uitdagingen door schommelingen in aanvragen voor laadpalen

Doordat het aantal aanvragen voor laadpalen enorm schommelt, ervaren netbeheerders en aannemers onregelmatige werkbelasting. Zo zijn er periodes van zowel onderbezetting, waarin personeel niet optimaal wordt benut, als overbezetting, waarin de vraag naar resources groter is dan wat beschikbaar is. Dit leidt tot vertragingen, hogere kosten door herplanning en extra werk, en de uitdaging om snel op te schalen wanneer het aantal aanvragen plotseling toeneemt. Deze schommelingen in het aanvraagproces bemoeilijken niet alleen de efficiënte uitvoering van projecten, maar hebben ook invloed op de algemene voortgang van de energietransitie in de gebouwde omgeving. Daarnaast is het een negatieve prikkel voor de scholing van personeel.

Er dreigt een tekort aan kabelselectiecapaciteit Lopend

Er dreigt een tekort aan kabelselectiecapaciteit

Voor een veilige aansluiting van laadpalen op het elektranet is het soms nodig om een kabelselectie uit te voeren. Kabelselectie is het proces van het kiezen van de juiste kabel uit een sleuf waarin er verschillende (midden en laagspanning) liggen, om specifieke werkzaamheden veilig en efficiënt uit te voeren. Om aan de groeiende vraag naar kabelselectie te voldoen zijn er te weinig medewerkers met kennis en ervaring hierover beschikbaar. Bovendien voert de ene netbeheerder de kabelselectie met eigen medewerkers uit, terwijl de andere de taak uitbesteedt aan aannemers en is het niet duidelijk welke werkwijze het meest efficiënt is.

Bij het plaatsen van laadpalen zijn de rollen van de verschillende partijen onduidelijk Afgerond

Bij het plaatsen van laadpalen zijn de rollen van de verschillende partijen onduidelijk

Het laadinfraproces is inefficiënt doordat verschillende partijen betrokken zijn bij het plaatsen van laadpalen: CPO’s (Charge Point Operators) en gemeentes die de laadpalen aanvragen, netbeheerders die de aansluiting op het elektriciteitsnet regelen en hun aannemers die de laadpalen plaatsen.


De aannemers voeren bij het plaatsen twee afzonderlijke taken uit. Eerst moeten zij de laadpaal ondergronds aansluiten op het elektranet, vervolgens plaats zij de paal bovengronds. Doordat het ondergrondse en bovengrondse werk door verschillende aannemers wordt uitgevoerd en er tijd verloren gaat bij overdracht en afstemming, treedt vertraging op in het proces. Hierdoor kunnen er maar een beperkt aantal laadpalen binnen dezelfde tijd geplaats worden.

Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen Lopend

Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen

Het laadinfraproces is inefficiënt doordat verschillende partijen betrokken zijn bij het plaatsen van laadpalen: CPO’s (Charge Point Operators) en gemeentes die de laadpalen aanvragen, netbeheerders die de aansluiting op het elektriciteitsnet regelen en hun aannemers die de laadpalen plaatsen.


CPO’s of gemeentes doen hun aanvraag voor het plaatsen van een laadpaal bij de netbeheerders. Netbeheerders checken netruimte, plannen uitbreiding indien nodig, beoordelen vergunningen en bodemstatus. Deze stappen kunnen plaatsingsduur verlengen.
Vervolgens willen de aanvragers de status van de aanvraag volgen om te weten waar deze zich in het proces bevindt. Het probleem is dat dit bij sommige netbeheerders soepel verloopt, terwijl andere netbeheerders geen inzicht hierin geven. Hierdoor kunnen de CPO’s of gemeentes niet achterhalen waar hun aanvraag vastloopt of…

(Tijdelijke) oplaadpunten (grootverbruik) voor elektrisch bouwmaterieel worden te laat geleverd Lopend

(Tijdelijke) oplaadpunten (grootverbruik) voor elektrisch bouwmaterieel worden te laat geleverd

Zowel wetgeving als publieke opdrachtgevers verplichten bouwers en aannemers bij diverse projecten steeds meer emissievrij te bouwen. Dit kan zijn van het herbestraten van een wijk tot het bouwen van een complete woonwijk, en het realiseren van elektraverbinding of de bouw van een elektrastation. Om al het elektrische materieel, zoals kranen, op de bouwlocatie op te laden, zijn tijdelijke laadvoorzieningen nodig. Helaas worden deze laadpunten vaak te laat geïnstalleerd, wat zorgt voor vertraging. Daarnaast is het plaatsen van tijdelijke laadpalen zonde van het werk, aangezien ze slechts kortstondig worden gebruikt en later weer moeten worden verwijderd.

Installatietijd laadpaal is te lang Afgerond

Installatietijd laadpaal is te lang

We gaan steeds meer elektrisch rijden en hebben daarvoor de komende jaren heel veel laadpalen nodig. Hiervoor zijn te weinig vakmensen beschikbaar. Door de installatietijd terug te brengen kunnen we meer laadpalen plaatsen met de vakmensen die we hebben.

Blijf op de hoogte

Kieren zijn in oudere woningen een groot isolatieprobleem.