Zeb Bergsma
Themahouder
Leerpunt
Verspreiden van nieuwe opleidingen gaat niet vanzelf
De 7 stappen van verduurzaming: arbeidsmarkt & onderwijs Thema:Omschrijving
Er worden verschillende nieuwe opleidingen ontwikkeld voor de energietransitie in de gebouwde omgeving. Het verspreiden ervan komt niet automatisch tot stand in de huidige structuren. Daarbij stuiten organisaties vaak op een ‘kip/ei-probleem’; een opleiding moet namelijk worden aangeboden om mensen in te kunnen laten stromen, maar er moet ook instroom zijn om de opleiding aan te kunnen bieden.
Oplossingsrichting
We zijn in de onderzoekende fase en hebben daarom nog geen oplossingsrichting bepaald.
Status
MMT is betrokken bij de verspreiding van twee ontwikkelde opleidingen (mbo-certificaat 'Monteur Aansluitingen' en mbo-certificaat 'Componenten Duurzame Energie Techniek). Door deze trajecten te ondersteunen leren we meer over hoe dit werkt en wat hier voor nodig is. Dit vraagstuk is besproken met bestuurders/kartrekkers van opleidingsfondsen en opleidingsbedrijven. Er wordt momenteel gewerkt aan hoe de oplossing er uit kan/moet zien.
Mijlpalen
We benoemen belangrijke mijlpalen die zijn behaald met dit leerpunt om inzicht te geven in de voortgang en successen. Door deze momenten te markeren, maken we duidelijk welke stappen zijn gezet en wat er al is bereikt.
Er zijn geen mijlpalen gevonden.
Nieuws
Er zijn geen nieuwsberichten gevonden.
Mijlpalen
We benoemen belangrijke mijlpalen die zijn behaald met dit leerpunt om inzicht te geven in de voortgang en successen. Door deze momenten te markeren, maken we duidelijk welke stappen zijn gezet en wat er al is bereikt.
Er zijn geen mijlpalen gevonden.